Autoriteit Consument en Markt

Deze organisatie heeft de volgende algoritmebeschrijving(en) gepubliceerd:

  • Marktmacht- en concentratieindicatoren

    Autoriteit Consument en Markt

    Dit zijn in de economie gebruikelijke indicatoren die bijvoorbeeld inzicht geven in de marktaandelen op een afgebakende product- en geografische markt of in de mate van concentratie op een markt. Voorbeelden zijn HHI en de delta in HHI, CR4, LOCI en WTP. De uitkomsten worden getoetst aan het beeld u...
    Lees meer

    Laatst gewijzigd op 18 juli 2025 om 9:50 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    DPIA
    Status
    In gebruik
  • Dit betreft een dashboard dat snel eerste inzichten geeft bij een concentratie van ziekenhuizen (een concentratie is een fusie, overname of samenwerking). De gebruiker vult gegevens in over de ziekenhuizen en marktafbakening. Het dashboard toont interactief het werkgebied van de ziekenhuizen, helpt ...
    Lees meer

    Laatst gewijzigd op 18 juli 2025 om 9:48 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Verzorgingsgebied-marktafbakeningsalgoritme

    Autoriteit Consument en Markt

    Dit algoritme helpt de ACM bij het bepalen van het gebied waar de klanten van bedrijven zitten. Zo wordt duidelijk of er overlap is en of er genoeg concurrentie blijft. Dit is van belang voor mededingingsonderzoek. Om dit te kunnen bepalen worden locatiegegevens van de klanten of leveringen opgevraa...
    Lees meer

    Laatst gewijzigd op 18 juli 2025 om 9:46 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Fusies en overnames zijn situaties waarin bedrijven samen verdergaan (fusie) of waarbij het ene bedrijf het andere koopt (overname). Dat kan gevolgen hebben voor bedrijven en consumenten. De ACM controleert daarom of zo’n samenwerking eerlijk is en niet te veel macht geeft aan één bedrijf. Zo zorgt ...
    Lees meer

    Laatst gewijzigd op 9 juli 2025 om 12:20 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Prijsaankondigingsalgoritme

    Autoriteit Consument en Markt

    Dit algoritme helpt de ACM om prijsaankondigingen in berichten te vinden die misschien iets zeggen over stilzwijgende of expliciete afstemming. Deze informatie zorgt op zichzelf niet voor het nemen van maatregelen, maar kan wel een reden zijn om inspecteurs verder onderzoek te laten doen naar een mo...
    Lees meer

    Laatst gewijzigd op 4 oktober 2024 om 13:36 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme kan de ACM inzicht geven in trends, ontwikkelingen en mogelijke problemen die op de digitale markt leven. Deze informatie zorgt op zichzelf niet voor het nemen van maatregelen, maar kan wel een reden zijn om inspecteurs verder onderzoek te laten doen naar een mogelijke overtreding.
    Lees meer

    Laatst gewijzigd op 4 oktober 2024 om 13:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik