Marktmacht- en concentratieindicatoren

Dit zijn in de economie gebruikelijke indicatoren die bijvoorbeeld inzicht geven in de marktaandelen op een afgebakende product- en geografische markt of in de mate van concentratie op een markt. Voorbeelden zijn HHI en de delta in HHI, CR4, LOCI en WTP. De uitkomsten worden getoetst aan het beeld uit het marktonderzoek en ondersteunen besluitvorming en onderbouwing in het concurrentietoezicht.

Laatst gewijzigd op 18 juli 2025 om 9:50 | Publicatiestandaard 1.0
Publicatiecategorie
Overige algoritmes
Impacttoetsen
DPIA
Status
In gebruik

Algemene informatie

Thema

Economie

Begindatum

2020-02

Contactgegevens

info@acm.nl

Link naar publiekspagina

Bevoegdheden | ACM

Verantwoord gebruik

Doel en impact

Dit zijn indicatoren die in de economie bekend zijn en veel gebruikt worden. Ze zijn op zichzelf nooit doorslaggevend voor een besluit. Ze worden getoetst aan andere informatie en vormen hooguit één bouwsteentje in de grotere besluitvorming en onderbouwing.

Afwegingen

Desbetreffende indicatoren zijn nodig om gevolgen van een fusie of overname te kunnen berekenen. Op basis van deze informatie en verder onderzoek is het mogelijk een goed besluit te nemen.

Menselijke tussenkomst

Bij deze berekeningen speelt de onderzoeker zelf de belangrijkste rol. Hij of zij kiest bijvoorbeeld welke gegevens (variabelen) belangrijk zijn en daarnaast wordt gekeken of de uitkomst in lijn is met andere informatie

Risicobeheer

Er bestaat een risico op fouten in de berekening. Om dat te voorkomen is een 4-ogencheck ingericht en daarnaast zijn er andere sanity checks waarin wordt gekeken of de uitkomst in lijn is met de andere informatie.

Wettelijke basis

De mededingingswet

Impacttoetsen

Data Protection Impact Assessment (DPIA)

Werking

Gegevens

gegaggregeerde zorgdeclaratiegegevens (geschoond van persoonsgegevens)

Technische werking

Afhankelijk van welke indicator gebruikt wordt. De berekeningen worden openbaar gemaakt en zijn bovendien algemeen bekende indicatoren.

Soortgelijke algoritmebeschrijvingen

  • Dit algoritme helpt de ACM bij het bepalen van het gebied waar de klanten van bedrijven zitten. Zo wordt duidelijk of er overlap is en of er genoeg concurrentie blijft. Dit is van belang voor mededingingsonderzoek. Om dit te kunnen bepalen worden locatiegegevens van de klanten of leveringen opgevraagd.

    Laatst gewijzigd op 18 juli 2025 om 9:46 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik
  • Dit algoritme kan de ACM inzicht geven in trends, ontwikkelingen en mogelijke problemen die op de digitale markt leven. Deze informatie zorgt op zichzelf niet voor het nemen van maatregelen, maar kan wel een reden zijn om inspecteurs verder onderzoek te laten doen naar een mogelijke overtreding.

    Laatst gewijzigd op 4 oktober 2024 om 13:35 | Publicatiestandaard 1.0
    Publicatiecategorie
    Overige algoritmes
    Impacttoetsen
    Veld niet ingevuld.
    Status
    In gebruik