Signaal ondersteuning inkomstenverrekening bijstand
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
Algemene informatie
Thema
Begindatum
Contactgegevens
Link naar publiekspagina
Verantwoord gebruik
Doel en impact
Heeft iemand een bijstandsuitkering en daarnaast inkomsten uit werk of een andere uitkering?
Dan moeten deze inkomsten volgens de Participatiewet worden verrekend met de bijstandsuitkering. Soms moeten deze inkomsten zelfs worden terugbetaald.
Het signaal Ondersteuning Inkomstenverrekening Bijstand (OIB) helpt gemeenten hiermee. Het geeft inzicht in extra inkomsten van mensen met een bijstandsuitkering. Zo kunnen gemeenten ervoor zorgen dat:
- alle extra inkomsten (ook correcties) bekend zijn;
- het juiste bedrag wordt ingehouden op de uitkering.
Het signaal OIB helpt gemeenten om na te gaan of inwoners hun informatieplicht nakomen. Ook ondersteunt het algoritme de gemeente bij het bepalen of de opgegeven inkomsten juist zijn. Met deze informatie kunnen gemeenten sneller werken. Voor mensen met een bijstandsuitkering is het voordeel dat ze beter kunnen inschatten hoeveel inkomen ze hebben. Ook is de kans kleiner dat ze geld moeten terugbetalen.
Afwegingen
Het ‘Signaal ondersteuning inkomstenverrekening bijstand’ is onderdeel van de informatiedienst Samenloopsignalering (zie algoritme ‘Samenloopsignalering’). Hier worden alleen de specifieke punten uitgelegd over ‘Signaal ondersteuning inkomstenverrekening bijstand’.
De gemeente moet nagaan of inwoners hun inkomsten op tijd en correct doorgeven.
Dit is belangrijk, zodat de gemeente deze inkomsten kan verrekenen met de bijstandsuitkering.
Hiervoor wordt een algoritme gebruikt. Dit algoritme zorgt ervoor dat de gemeente alleen gegevens ontvangt van inwoners met een bijstandsuitkering.
Hiermee beschermen we de privacy van de burger. Een voordeel van dit algoritme is dat het veel sneller werkt dan wanneer iemand het met de hand doet. Dit scheelt veel tijd bij medewerkers van de gemeenten. Ook worden er zo minder fouten gemaakt.
Menselijke tussenkomst
Bij BIDN zelf is er bij dit algoritme geen sprake van menselijke tussenkomst. Het algoritme voert door mensen bedachte regels uit en is niet ‘zelflerend’.
Wel borgt BIDN of het verwerkingsproces goed is verlopen.
De gemeente bepaalt of en hoe ze met een wijziging omgaat.
Risicobeheer
De privacy van de burger is een belangrijk aandachtspunt. Daarom wordt er periodiek gekeken of er risico’s zijn en wat daaraan gedaan kan worden. Dit heet privacy impact assessment (PIA).
Wettelijke basis
Het verrekenen van genoten inkomsten op de bijstandsuitkering is onderdeel van de Rechtmatigheidscontrole op de bijstand. De verwerking van persoonsgegevens in het kader van de informatiedienst ‘Rechtmatigheidscontrole’ kent de volgende grondslag(en):
Grondslag verwerking UWV (bron)
· artikel 64, eerste lid, onder b, en artikel 68 Participatiewet
· artikel 45, eerste lid, onder b, IOAW
· artikel 45, eerste lid, onder b, IOAZ
· artikel 33, tweede lid, onderdelen a tot en met c, en negende lid j° artikel 62 Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI)
Grondslag verwerking Belastingdienst (bron)
· artikel 64, eerste lid, onder c, en veertiende lid, artikel 68, Participatiewet
· artikel 45, eerste lid, onder c, en twaalfde lid, IOAW
· artikel 45, eerste lid, onder c, en twaalfde lid, IOAZ
Grondslag verwerking BIDN:
· artikel 64, derde lid, en artikel 68, Participatiewet
· artikel 63 Wet SUWI, artikel 5.24, leden 1 en 3, Besluit SUWI & artikelen 6.2 en 6.6 Regeling SUWI
· Convenant, Serviceafspraken (SA) en Technische Afspraken en Procedures (TAP)
Grondslag verwerking Gemeenten:
· Hoofdstuk 5 ‘Uitvoering’ en hoofdstuk 6 “Bevoegdheden en faciliteiten gemeenten” Participatiewet
· Artikel 62 Wet SUWI
Zie ook het Gegevensregister BIDN. Verwerkingsactiviteiten Wet SUWI / Participatiewet op de website van BIDN te vinden via de volgende pagina: https://www.bidn.nl/privacy-beleid
Links naar wettelijke basis
Link naar verwerkingsregister
Impacttoetsen
Werking
Gegevens
Het uitkeringsbestand van de gemeente (A):
Er wordt gebruik gemaakt van de bestaande aanleverbestanden Rechtmatigheid. Zie hiervoor de het algoritme "Samenloopsignalering".
Het vraagbestand aan UWV (B):
- BSN
- Begindatum peilperiode
- Einddatum peilperiode (einde lopende maand waarin de bevraging plaatsvindt)
Het antwoordbestand van UWV (C):
- BSN
- Datum aanvang periode,
- Einddatum peilperiode
- LA BSN
- LA Nummer inkomstenverhouding
- LA Datum aanvang inkomstenverhouding, einde inkomstenverhouding
- LA Loonheffingennummer
- LA Naam administratieve eenheid
- Datum aanvang inkomstenperiode, einde inkomstenperiode
- LA Code aard arbeidsverhouding,
- LA Datum aanvang inkomstenperiode, einde inkomstenperiode
- LA Code aard arbeidsverhouding
- LA Code loonbelastingtabel
- LA Code soort inkomstenverhouding
- LA Indicatie loonheffingskorting
- LA Datum aanvang inkomstenopgave, einde inkomstenopgave
- LA Bedrag loon SV, -loon in geld, -waarde niet in geld uitgekeerd loon
- LA Aantal verloonde uren
- LA Bedrag ingehouden bijdrage ZVW
- LA Aantal verloonde uren
- LA Bedrag ingehouden bijdrage ZVW, -ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen, -loon belast volgens tabel bijzondere beloningen, -loon loonbelasting/premie volksverzekeringen, -extra periode salaris, -opgebouwd recht extra periode salaris
- LA Opbouw arbeidsvoorwaardenbedrag
- LA Opname arbeidsvoorwaardenbedrag
- LA Bedrag vakantietoeslag, -opgebouwd recht vakantietoeslag, -privégebruik auto
- WGA Code adresrol
- WGA Straatnaam, -Huisnummer, -Huisnummertoevoeging, -Woonbootverwijzing, -Woonwagenverwijzing, -Postcode, -Woonplaatsnaam
- WGA Postbusnummer
- WGA Straatnaam buitenland, -Huisnummer buitenland, -Postcode buitenland, -Woonplaatsnaam buitenland, -Regionaam buitenland, -Locatieomschrijving buitenland, -Landcode ISO gestructureerd, -Postbusnummer buitenland
Ophalen aanvullende gegevens (D):
- jaarlijks gepubliceerd bedrag tegemoetkoming ANW
- het bedrag Jong gehandicaptenkorting
- jaarlijks de loonbelastingtabellen op de site van de Belastingdienst
- (vooruitlopend) op de vanuit de aangepaste Participatiewet in Balans voorgeschreven standaardpercentage uitgegaan worden van een (mogelijke) inhouding van de werkgever van 50% van de betaalde WGA premie op het netto loon van de werknemer.
Verstrekking aan gemeenten (F):
Zie technische werking (karakter limiet van veld bereikt)
Technische werking
Verstrekking aan gemeenten (F):
- BSN
- gsd-code
- Dossiercode
- Huishoudtype
- Rechtsgrond
- startdatum-ukp
- einddatum-ukp
- startdatum-ikv
- einddatum-ikv
- lb-nummer
- admeenheid-naam
- inkomstenplichtig (aard arbeidsovk)
- inkomstenplichtig omschrijving
- soort-inkomstenverhouding
- soort-inkomstenverhouding-omschr
- startdatum-lp
- einddatum-lp
- verloonde-uren
- loon-sv
- loon-in-geld
- waarde-niet-in-geld-uitgekeerd
- inh-zvwpremie
- inh-zvwpremie-normaal
- inh-zvwpremie-bijzonder
- waarde-gebruik-auto
- inh-lbph
- loon-lbph
- Inh-WGA/WHK-ind
- inh-WGA-WHK-ind-normaal
- inh-WGA-WHK-ind-bijzonder
- loon-lbph-normaal
- loon-lbph-bijzonder
- inh-lbph-normaal
- inh-lbph-bijzonder
- nettoloon-subtotaal
- nettoloon-normaal
- nettoloon-bijzonder
- netto-tegemoetkoming-ANW
- netto-JGK
- inkomen-netto-ind-excl-aanspraak-vt
- ind-aanspraak-vt
- inkomen-netto-ind-incl-aanspraak-vt
- inkomen-netto-ind-bijzonder
- vakantietoeslag-uitgekeerd
- vakantietoeslag-opgebouwd-recht
- opbouw-avwb
- opname-awvb
- nettoloon-ind-vt
- nettoloon-ind-avwb
- ind-loonhk
- toegepaste-loonbelastingtabel
- toegepaste-loonbelastingtabel-soorttabel
- toegepaste-loonbelastingtabel-kleurtabel
- toegepaste-loonbelastingtabel-loontijdvak
- toegepaste-loonbelastingtabelbijzondere-betekenissen
- admeenheid-adres
- admeenheid-postcode
- admeenheid-plaats
- TagSoortSignaal
- TagMeerdereIKV
- TagAfwijkingKalendermaand
- TagToeslagenUitkering
- TagStartStopUitkering
- TagLoonInNatura
- TagBerekenBT
- TagEerstePensioenUitbetaling
- TagHandmatigBerekenen
- TagPrivegebruikAuto
Toelichting:
A. Het uitkeringsbestand van de gemeente;
B. De aanvraag bij UWV op basis van het uitkeringsbestand van de gemeente;
C. De aanlevering van het bestand van UWV met Burgerservicenummers (BSN) met gegevens over inkomen, pensioenen en/of uitkeringen;
D. Jaarlijks haalt BIDN de volgende aanvullende (geïndexeerde) gegevens op.
- Het jaarlijks vast te stellen percentage waarmee het te verrekenen loon mag worden verlaagd op basis van indicatieve WGA/WHK inhouding (dit percentage wordt gebaseerd op het jaarlijks door het UWV gepubliceerd gemiddeld WGA heffingspercentage dat wordt vermenigvuldigd met factor 3). 50% hiervan geldt vervolgens als percentage inhouding WGA/WHK op het nettoloon.
- Hoogte vastgesteld bedrag ANW tegemoetkoming (bron: SZW, Besluit tegemoetkoming Anw-ers)
- Hoogte vastgesteld bedrag Jong Gehandicapten korting (bron: Belastingdienst)
- Tabellen aanspraak vakantietoeslag (bron: SZW, Regeling Participatiewet, art. 11-13)
- Loonbelastingtabellen tijdvaktabellen per jaar (bron: Belastingdienst)
NB. Dit betreffen openbare (publiek toegankelijke) gegevens, het gaat hierbij niet om persoonsgegevens.
E. BIDN vergelijkt het door UWV ontvangen antwoordbestand met voorgaande maand en past logica toe om uitsluitend nieuwe en/of qua loonsom gewijzigde inkomstenopgaven aan gemeenten door te leveren, verrijkt met een door BIDN berekend netto indicatief (normaal en bijzonder) inkomen dat een zo nauwkeurig mogelijke benadering betreft van het bedrag dat conform de Participatiewet gekort moet worden op de uitkering. Het antwoordrapport bevat bovendien alle bedragen die gebruikt zijn om dit inkomen te berekenen. Ten slotte worden informatielabels (tags) gegeven zodat de informatie zo efficiënt mogelijk door de gemeente kan worden verwerkt. De signaalinformatie wordt (tijdelijk) opgeslagen binnen landelijke voorziening binnen BIDN;
F. Van de gevonden nieuwe en/of gewijzigde inkomstenopgaven geeft BIDN een signaal naar de gemeente.
Leverancier
Soortgelijke algoritmebeschrijvingen
- Als iemand een bijstandsuitkering ontvangt, moet de gemeente nagaan of er nieuwe inkomsten zijn die niet zijn doorgegeven. Deze inkomsten moeten worden verrekend met de uitkering. In plaats van dit zelf steeds te onderzoeken, krijgt de gemeente hierover bij de start van deze inkomsten één keer een melding van Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN).Laatst gewijzigd op 17 juli 2025 om 9:04 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Als iemand een bijstandsuitkering krijgt, moeten andere inkomsten worden verrekend met de uitkering. De bijstand vult namelijk het inkomen aan tot de bijstandsnorm.Laatst gewijzigd op 27 november 2024 om 17:03 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- Veld niet ingevuld.
- Status
- In ontwikkeling
- Inkomsten kunnen van invloed zijn op het recht en de hoogte van een uitkering. Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) stelt met behulp van een algoritme op basis van gegevens van de Belastingdienst en van gemeenten vast of er sprake is van inkomsten (box 1) in de periode dat ook een bijstandsuitkering is ontvangen.Laatst gewijzigd op 15 juli 2025 om 13:18 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Eigen vermogen heeft invloed op het recht op een bijstandsuitkering. Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) helpt de gemeenten bij het inzichtelijk maken van dit vermogen door middel van dit algoritme.Laatst gewijzigd op 17 juli 2025 om 9:06 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik
- Een bijstandsgerechtigde kan alleen bijstand aanvragen bij de gemeente waar de bewoner staat ingeschreven. Bijvoorbeeld als gevolg van verhuizing kan het voorkomen dat iemand van meerdere gemeenten bijstand ontvangt. Bureau InformatieDiensten Nederland (BIDN) informeert de gemeenten hierover. De gemeenten kunnen dan onrechtmatig lopende uitkeringen stoppen.Laatst gewijzigd op 17 juli 2025 om 9:33 | Publicatiestandaard 1.0
- Publicatiecategorie
- Impactvolle algoritmes
- Impacttoetsen
- DPIA
- Status
- In gebruik